Home - meer weten - Ontmoet Rembrandt - Rembrandt de leermeester - Zijn leerlingen
Al op 22-jarige leeftijd, toen hij nog in Leiden woonde, nam Rembrandt zijn eerste leerlingen aan. Vanaf het moment dat hij in Amsterdam zijn eigen werkplaats begon, werden dat er steeds meer. Vermoedelijk heeft Rembrandt voor ruim vijftig leerlingen de rol van leermeester vervuld. Zijn aanpak in het lesgeven was enerzijds traditioneel, anderzijds uitzonderlijk. Hij leerde zijn leerlingen schilderen volgens de regels van de kunst, maar hij bracht ook zijn eigen regels in. Zijn nieuwsgierige en onderzoekende houding leidde niet alleen tot de voortdurende ontwikkeling en vernieuwingen in zijn eigen werk. Ook in zijn onderwijsmethoden zocht hij steeds naar andere manieren om zijn kennis en technische vaardigheden over te brengen op zijn talentvolle studenten. Methoden waar we tot op de dag van vandaag kunnen leren.
(Mogelijke) leerlingen van Rembrandt
Naam | Levensjaren | Leertijd bij Rembrandt* |
Gerrit Dou | 1613-1675 | 1628-1634? |
Isaac de Jouderville | 1613-1648 | 1629-1634? |
Jacques de Rousseaux | ca. 1600-1638 | ca. 1628-1631? |
Gerrit Willemsz. Horst | 1612-1652 | ca.1631 |
Govert Flinck | 1615-1660 | 1633/4-1635 |
Cornelis Brouwer | ? –1681 | ca. 1634? |
Gerbrandt van den Eeckhout | 1621-1674 | 1635-1641 |
Leendert van Beyeren | 1619-1648 | rond 1637 |
Ferdinand Bol | 1616-1680 | 1636-1640 |
Jan Victors | 1619-1676 | ?-1640 |
Abraham Furnerius | 1628-1654 | na 1640-ca. 1646 |
Reynier van Gherwen | ca. 1620-1662 | ca. 1640-ca. 1645 |
Lambert Doomer | 1622-1700 | ca. 1640-ca.1644 |
Carel Fabritius | 1622-1654 | 1641-1643 |
Bernhard Keil | 1624-1687 | 1642-1644 |
Samuel van Hoogstraten | 1627-1678 | 1643-1646/8 |
Christoph Paudiss | 1630-1666 | 1645-1649 |
Karel van der Pluym | 1625-1672 | ca. 1645-ca. 1648 |
Heinrich Jansen | 1625-1667 | 1645-1648 |
Barent Fabritius | 1624-1673 | ca. 1646-ca. 1650 |
Johann Ulrich Mayr | 1630-1704 | ?-1648 |
Willem Drost | ca. 1630-1687 | ca. 1648-1652 |
Constantijn van Renesse | 1626-1680 | ca. 1649-1652 |
Nicolaes Maes | 1634-1693 | 1651-1653 |
Abraham van Dijck | ca. 1635/6-1680 | 1651-1654 |
Jacobus Leveck | 1634-1675 | 1651-1653/4 |
Titus van Rijn | ca. 1637-1662 | 1650-1651 |
Pieter de With | onbekend, actief: 1650-’60 | begin jaren 1650 |
Heyman Dullaert | 1636-1684 | ca. 1652-1656 |
Johannes (De Jonge) Raven | ca. 1633/4-1662 | 1652; contact ca. ’59/’60 |
Johannes van Glabbeeck | onbekend | rond 1653 |
Jacobus van Dorsten | 1645-1678 | ca. 1659 |
Johannes Leupenius | 1643-1693 | ca. 1660? |
Arent de Gelder | 1645-1727 | ca. 1661-1663 |
Godfried Kneller | 1646-1723 | 1662 |
* hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen de rol van leerling of medewerker. Alleen in het geval van Jouderville zijn er concrete documenten die een indicatie geven van leertijd. Maar doorgaans ging het kunstonderwijs hand in hand met het actief meewerken in de productie.
Gerrit (Gerard) Dou
Gerrit Dou was dertien jaar toen hij in 1628 in Leiden les kreeg van de toen tweeëntwintigjarige Rembrandt. Dit schilderij werd vroeger ‘Rembrandt in zijn atelier’ genoemd. Het laat zien welke voorwerpen een schilder in zijn werkplaats bijeen kon brengen, alles in dienst van zijn kunst. Oftewel, het ideale atelier.
Gerrit Dou, Een schilder in zijn atelier, 1628. Paneel, 53 x 64,5 cm., Particuliere collectie
Onbekende Rembrandt-leerling
Dit atelier-interieur laat zien dat het Rembrandts gewoonte was om zijn leerlingen in groepjes naar model te laten tekenen. In de laatste fase van hun opleiding moesten zij leren de menselijke figuur in allerlei standen weer te geven. Op een richel in de muur staan de afgietsels van beelden, die als lesmateriaal dienstdeden.
Tekenen naar naaktmodel in Rembrandts atelier ca. 1650. Pen en penseel in bruin, zwart krijt, met wit gehoogd, 18 x 26,6 cm., Hessisches Landesmuseum, Darmstadt
Dit portret-ten-voeten-uit werd vervaardigd door een leerling van Rembrandt naar een zelfportret dat Rembrandt in 1631 had gemaakt (Parijs, Musée du Petit Palais). Op Rembrandts zelfportret gaan zijn benen en voeten grotendeels schuil achter een hond – een poedel – die hij omstreeks 1633 op de voorgrond heeft toegevoegd. Aangezien de hond niet op het werk van de leerling voorkomt, is het waarschijnlijk gemaakt tussen 1631 en 1633.
Toegankelijkheid gereedschappen