Kijk mee over Rembrandts schouder. In de tentoonstelling Rembrandt observeert mensen stonden mensen centraal. We zien zorgzame moeders met spelende kinderen, bedelaars en straatmuzikanten, oude mensen met karaktervolle koppen. Rembrandt was een scherp observator. Hij wilde weten wat mensen beweegt, hun kleine en grote drama’s vastleggen. Ontdek in deze etsententoonstelling het dagelijks leven van de zeventiende eeuw.
Kijk mee over Rembrandts schouder. In de nieuwe tentoonstelling Rembrandt observeert mensen staan mensen centraal. We zien zorgzame moeders met spelende kinderen, bedelaars en straatmuzikanten, oude mensen met karaktervolle koppen. Rembrandt was een scherp observator. Hij wilde weten wat mensen beweegt, hun kleine en grote drama’s vastleggen. Ontdek in deze etsententoonstelling het dagelijks leven van de zeventiende eeuw.
‘Ik vind het bijzonder dat Rembrandt steeds weer weet te verrassen. Neem bijvoorbeeld de ets met de pissende man. Die brengt hij zo expliciet in beeld. Wat een lef.’
– Epco Runia, hoofd Collectie
Rembrandt observeert mensen toonde 24 etsen uit de collectie van Museum Het Rembrandthuis. Met bijna alle etsen van Rembrandt in huis, bezit het museum een van de grootste collecties ter wereld. Werken op papier zijn echter kwetsbaar en heel gevoelig voor licht, dus wordt de selectie etsen halverwege de tentoonstelling omgewisseld.
Confronterend, zo’n pissende man? Gênant eerder. Zelfs in Rembrandts tijd, toen ‘wildplassen’ niet ongewoon was. Plassende en poepende mensen werden vaker uitgebeeld, in de omgeving van een herberg bijvoorbeeld. Als onopvallend detail en dan doorgaans van opzij of op de rug gezien. Rembrandt ging in zijn rake observatie net wat verder.
Rembrandt, Het pissende mannetje, 1631
Ets, enige staat, 82 x 48 mm.
Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam
Rembrandt, Lezende vrouw, 1634
Ets, staat II (3), 123 x 100 mm.
Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam
Dat Rembrandt haar bestudeerde, lijkt de jonge vrouw niet in de gaten te hebben. Ze gaat helemaal op in het boek dat ze leest. Ze houdt het dicht bij haar ogen en heeft een hand onder haar kleding gestopt. Een intiem gebaar dat Rembrandt niet ontging. Voor hem was het tegelijkertijd ook een studie in licht en donker.