Na een succesvolle eerste editie van Rembrandt Open Studio in 2020 (met kunstenaars Iriée Zamblé en Timothy Voges) en het tijdelijke tattoo-atelier van Schiffmacher & Veldhoen dit voorjaar, zullen dit najaar weer twee hedendaagse kunstenaars aan het werk gaan bij Rembrandt thuis. Abul Hisham (1987) en Guy Vording (1985) houden gedurende anderhalve maand atelier in Museum Rembrandthuis. Hisham en Vording hebben net als Rembrandt een geheel eigen stijl en eigenzinnige blik op de wereld. Ook zijn beide kunstenaars, net als Rembrandt, echte verhalenvertellers. In één beeld weten ze een herinnering, maatschappijkritiek, situatie of karakterschets te vangen.
Rembrandt kijkt mee over je schouder: Twee kunstenaars verhuizen dit najaar tijdelijk met hun studio naar de Open Studio van Museum Rembrandthuis.
Museum Rembrandthuis nodigt dit najaar de twee hedendaagse kunstenaars Abul Hisham (1987) en Guy Vording (1985) uit om voor een periode van anderhalve maand hun atelier te verplaatsen naar de Open Studio van het museum. Al in de zeventiende eeuw was Rembrandts huis een creative hub: een plek waar Rembrandt en zijn leerlingen elke dag kunst maakten. Nu, 400 jaar later, krijgen kunstenaars weer de kans om in Rembrandts huis te werken.
Van 1 oktober t/m 19 november 2023 werken Hisham en Vording soms samen en soms afwisselend in de Museum Rembrandthuis.
De Open Studio is een voor bezoekers toegankelijke atelier waarin zij worden uitgenodigd om dichter bij het maakproces van hedendaagse kunst te komen en kennis te maken met een nieuwe generatie getalenteerde makers. Het project startte in 2020 en ieder najaar verwelkomt Museum Rembrandthuis hedendaagse kunstenaars om te werken in het huis het kunstenaarschap wordt gevierd. De Open Studio is in een nieuwe museumzaal die sinds de heropening in maart 2023 permanent toegankelijk voor publiek.
Hisham en Vording zijn net als Rembrandt gericht op een eigen techniek, stijl en eigenzinnige blik op de wereld. Hisham werkt veelal met pastelkrijt en ruwe pigmenten op doek en hout. Vording werkt alleen met enkel potlood en papier. Net als Rembrandt zijn ook beide kunstenaars echte verhalenvertellers. In één beeld weten ze een herinnering, maatschappijkritiek, situatie of karakterschets te vangen.
Abul Hisham:
‘Being given the opportunity to interact more with the visitors will be a new experience for me, one that I look forward to: I like to meet and talk to people and I’m happy that I’ll be able to show them my practice personally.’
Guy Vording:
‘Ik geloof dan ook dat een verblijf in het Rembrandthuis − met zijn geschiedenis, zijn bewoners en het publiek − mijn werk nog meer zal beïnvloeden. Ik kijk ernaar uit om dat spel, die uitwisseling aan te gaan. Als een student die zich laat leiden door de meester.‘
Museum Rembrandthuis
Nergens ter wereld kom je dichter bij Rembrandt dan in Museum Rembrandthuis. Wij willen de wereld inspireren met Rembrandt, zijn werk en zijn leven. Hier, in hartje Amsterdam, woonde en werkte hij negentien jaar lang. Het huis waar hij vol ambitie begon, maar dat hij door financiële problemen moest verlaten. Bijna 400 jaar later is Museum Rembrandthuis het enige museum ter wereld dat volledig is gewijd aan Rembrandt.
Abul Hisham (1987) Hisham werkt hoofdzakelijk met pastelkrijt en ruwe pigmenten op hout. Hierin ziet hij Rembrandt als een groot voorbeeld: Rembrandts bereidingswijze en toepassing van verf inspireren Hisham in zijn eigen kunstenaarspraktijk. Veel van Hishams kunstwerken vormen een reeks: samen vertellen ze een groter verhaal over verlangens, de dood, religie en sociaal-politieke systemen. Ook zijn eigen herinneringen, aan zijn leven en familie in India, vinden vaak hun weg naar zijn kunstwerken. Toch geeft hij niet alles weg: kijkers krijgen de ruimte om de vele symbolen en betekenissen zelf te ontrafelen en te interpreteren. Hisham voltooide in 2012 zijn masteropleiding in Hyderabad, India en is sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. In 2021 verhuisde hij naar Nederland voor een opleiding aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten, die hij dit jaar heeft afgerond.
Abul Hisham, Portrait of a Lawyer, 2022
Hisham: ‘As a painter I feel a great kinship with Rembrandt’s works. I still remember how I used Rembrandt’s famous painting of Belsshazar’s Feast as a reference. I have always been fascinated by his use of colour and texture, his experiments and his compositions. It is a rare experience to be working so close to his own studio, printmaking space and the collection of his etchings. I feel that through this residency I can continue my practice, research and experiment in Rembrandt’s footsteps. Being given the opportunity to interact more with the visitors will be a new experience for me, one that I look forward to: I like to meet and talk to people and I’m happy that I’ll be able to show them my practice personally.’
Website: Rijksakademie – Abul Hisham
Guy Vording (1985) Vording volgt in Rembrandts voetsporen als het gaat om weten wat je weglaat en waar je juist de aandacht op vestigt om een verhaal treffend te verbeelden. Zijn kunstwerken beginnen met Amerikaanse tijdschriftartikelen uit de jaren 1940, die hij al jaren in albums verzamelt. Na het kiezen van een geschikte pagina, besluit Vording eerst welk deel van de illustratie en tekst hij wil behouden. Vervolgens kleurt hij de rest in met potlood. Wat overblijft is telkens een verrassend nieuw beeldverhaal, waarin het vaak gaat over het innerlijk leven van mensen versus maatschappelijke verwachtingen of aannames. Vording is in 2013 afgestudeerd aan de HKU en sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar.
Guy Vording, Black Pages: Vanavond niet, 2020.
Vording: ‘Hoewel ik mij van nature vastklamp aan mijn eigen vertrouwde atelier, begon ik me de laatste maanden juist te oriënteren naar plekken buiten mijn studio. Dat ik nu de kans krijg om in hetzelfde huis te werken als Rembrandt voelt als een eer en kon zich op geen beter moment aandienen. De etsen van Rembrandt hebben mij altijd aangetrokken en zijn bewust en onbewust een invloed geweest op mijn werk. Vooral binnen de werken van mijn serie Black Pages. De haarfijne lijnen die hij gecontroleerd heeft gezet en het licht-donkerspel zijn mij niet vreemd. Ik geloof dan ook dat een verblijf in het Rembrandthuis − met zijn geschiedenis, zijn bewoners en het publiek − mijn werk nog meer zal beïnvloeden. Ik kijk ernaar uit om dat spel, die uitwisseling aan te gaan. Als een student die zich laat leiden door de meester.‘
Website: Kunstenaar | Guy Vording | Amsterdam